السيد الخميني
366
صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )
مصاحبه [ با روزنامهء انگليسى فاينشنال تايمز دربارهء اعتصاب شركت نفت ] زمان : 16 آبان 1357 / 6 ذى الحجه 1398 مكان : پاريس ، نوفل لوشاتو موضوع : اعتصاب شركت نفت - نفى هر نوع سازش مصاحبهكننده : خبرنگار روزنامهء انگليسى فاينشنال تايمز سؤال : [ با سفارش كردن به مردم ايران در مورد مبارزه با رژيم شاهنشاهى ، آيا نتايج مهم اين برخورد را كه خون زيادى خواهد ريخت مىپذيريد ؟ اگر اين برخوردها شدت يابد ، در نظر داريد كه باز مبارزهتان را ادامه دهيد ؟ اگر شورش خونين در ايران راه بيفتد ، بدون قيد و شرط از آن پشتيبانى خواهيد كرد ؟ ] جواب : ملت ايران براى رهايى از چنگال ديو استبداد و استعمار و رسيدن به حكومت اسلامى ، نهضت مقدس اسلامى خود را آغاز كرده و به يارى خداى تعالى تا رسيدن به پيروزى ادامه خواهد داد . بديهى است كه چون دشمنان قسمخوردهء مردم ، يعنى شاه و حاميانش به آسانى حاضر به كنار رفتن نيستند ، لهذا لجاجت دشمنان ملت و مقاومت دليرانهء مردم مسلمان در مقابل آنان ، ضايعاتى براى آنان به بار خواهد آورد . و لكن مسلمان مىداند كه اگر كشته شود در صف شهداى كربلاست و چيزى را از دست نمىدهد و بدين مناسبت تا پيروزى نهايى به قيام خود ادامه مىدهد . . . [ اخيراً مخالفت خود را عليه دولت نظامى جديد اعلان كردهايد . آيا از مردم خواهيد خواست كه علاوه بر اينكه بر ضد شاه بپاخيزند ، بر ضد ارتش نيز قيام كنند ؟ ] - ما اكنون ملت را دعوت به هجوم و حمله به ارتش نكردهايم . تنها از سربازان و افسران ارتش خواستهايم كه اطاعت از فرماندهان خود نكنند و به صاحب منصبان ارتش نيز هشدار دادهام كه از شاه اطاعت و حمايت نكنند . و من اميدوارم كه سربازان و افسران ، كه پيوندشان با مردم بريده نشده است ، هر چه زودتر به آغوش باز ملت بازگردند ، تا پيروزى را در آغوش كشند . . . [ آيا راه سازشى باقى مانده است كه شما از طرف شاه بپذيريد ؟ ] - نه ، هر گز .